Muzykuj.com Forum
polifonia - Wersja do druku

+- Muzykuj.com Forum (https://forum.muzykuj.com)
+-- Dział: Syntezatory (https://forum.muzykuj.com/forumdisplay.php?fid=23)
+--- Dział: Pozostałe (https://forum.muzykuj.com/forumdisplay.php?fid=241)
+--- Wątek: polifonia (/showthread.php?tid=1086)



polifonia - Radi - 31.01.2016

co oznacza ilość polifonii w syntezatorze np. jeden ma 60 a drugi 120polifonii. proszę o wyjaśnienie


RE: polifonia - Rychubil - 31.01.2016

Polifonia jest to ilość głosów (dźwięków), jakie maksymalnie może wydobyć z siebie instrument mn.w. w tym samym czasie. Mogą to być dźwięki takiej samej barwy lub kilku różnych.
Przykład: jeśli instrument posiada polifonię 64 głosy a będziesz chciał zagrać 10 dźwięków, używając 10 barw jednocześnie, to w tym momencie przekraczając jego polifonię (100 głosów), wydobędziesz tylko 64 głosy a reszta (36) się nie odezwie. Taka sytuacja może również wystąpić, kiedy grając nawet jedną barwą, na sustainie utrzymujesz wcześniej wybrzmiewane dźwięki i dodajesz następne, wtedy po przekroczeniu maksymalnej polifonii, kolejne następne przestaną się odzywać.


RE: polifonia - Azzorek - 03.02.2016

Dodatkowo sprawa się bardziej komplikuje jeśli rozbudowujesz efekty FX na danych brzmieniach/warstwach. One również zabierają wolne głosy polifonii i ludzie często o tym zapominają. Ja kiedyś sprzedałem Korga M50 właśnie dlatego, że w trybie combi na rozbudowanych brzmieniach po prostu mi ucinał pogłos, albo skracał dźwięki, a miał 96 głosów polifonii. Nawet 128 głosów polifonii można zużyć w całości jak się postara Smile . Dlatego swego czasu kupiłem Kurzweila PC3 a później PC3K, bo ta firma ma własny autorski silnik syntezy VAST, który inaczej zarządza polifonią. Dzięki temu w tym syntezatorze można mieć do dyspozycji jakby więcej niż 128 głosów, bo efekty FX inaczej są implementowane w tor syntezy. Jeśli grasz jednym brzmieniem, nawet bardzo rozbudowanym to przeważnie 24 głosów jest wystarczające. Jeśli dorzucisz kolejne brzmienia do gry w tym samym czasie i nałożysz za dużo efektów, to szybko polifonię zredukujesz.

Przykład:
Jeśli syntezator ma cztery głosy polifonii, to bez efektów dane brzmienie można zagrać na raz czterema klawiszami klawiatury, czyli np. akord (3 klawisze) + solówka na pojedynczych klawiszach (w danej chwili tylko jeden klawisz, bez interwałów).

Aby sobie ułatwić życie, można zrezygnować z efektów na danym brzmieniu oszczędzając tym głosy polifonii i nałożyć efekt fx z zewnątrz na wyjściu audio z syntezatora (np. w mikserze, interfejsie audio lub kamerze fx). Kiedyś tylko tak nadawano np. pogłos brzmieniom z syntezatorów analogowych, monofonicznych. Profesjonaliści do dziś używają zewnętrznych, sprzętowych efektów FX.

Pozdrawiam,

Azz


RE: polifonia - Radi - 03.02.2016

w końcu zrozumiałem. stokrotne dzieki

ale jeszcze jedno. jesli synth. posiada 128 polifoni to przeciaż tego nigdy się nie przekroczy. no bo jak mi tłumaczyłeś wciskając akord tojest zaledwie 3dżwięki załózmy kolejne 3 w prawej ręce no i załóżmy że coś leci w podkładzie no to ile to wszysko może zająć polifonii? 6,10,15 no niech 30 albo nawet 50. w takim razie 128 jest nie do przekroczenia... ja dobrze rozumuje?


RE: polifonia - Azzorek - 03.02.2016

Tak by było gdybyś miał brzmienie składające się np. z jednego przebiegu fali (piła, trójkąt lub sinus), sterowane poprzez jeden filtr i jedną obwiednię. W praktyce brzmienia syntezatorów i keyboardów składają sie z wielu przebiegów i mają rozbudowaną obwiednię ADSR. Do tego jeszcze mają jakieś efekty fx itd. itp.

Pozdrawiam,

Azz


RE: polifonia - Radi - 03.02.2016

Ahaaaaa. dzięki

fajne jest to forum