Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
09.08.2020, 13:13, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 09.08.2020, 13:17 przez GoOrange.)
#1
DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
Przepraszam jeśli pytanie jest z natury tych banalnych, ale zasadniczo dopiero zaczynam...

Taki setup, komputer z DAW, oraz z podłączonym syntezatorem. Chcę "rejestrowac", a potem edytowac to co zagram, tak jak z klawiaturą MIDI. Oczywiście zapewne tak się da.
Nurtuje mnie jednak kilka kwestii.

1. Używam brzmień Fantoma podczas grania (i nagrywania). Kiedy zechcę wyedytowac to co nagrałem a później odtworzyć, jaki instrument zagra? Domyślam się że Fantom ze swojego banku brzmień?

2. Co, jeśli będę chciał odtworzyć to nagranie bez podpiętego instrumentu? Tu nasuwa mi się na myśl Zenology.

3. Na ile można przenosić w obie strony sceny i sekwencje pomiędzy Fantomem a komputerem?

Pytanie ma na celu zrozumienie na ile sam komputer może być Rolandem Fantomem dla kogoś kto ten instrument posiada (już opłacone licencje, poniesiony wydatek itp.). Oraz w drugą stronę, co można z komputera wrzucić do Fantoma (sekwencje, sceny itp.)

Druga część watku, to komputer z DAW i instrumentami nie mającymi nic wspólnego z Rolandem. 
Oczywiście zdaję sobie sprawę że Fantom może być klawiaturą sterującą dla oprogramowania, które będzie działać podobnie, jak podłączony instrument fiyczny. Ile z tych brzmień instrumentów można wrzucić do Fantoma i na jakiej zasadzie? Domyślam się że z samymi brzmieniami może być problem, ale np. sekwencje, rytmy itp? Chodzi o to żeby móc wykorzystać to, co zrobione zostało na komputerze, bez podłączania go do Rolanda.

Odpowiedz
09.08.2020, 20:00,
#2
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
(09.08.2020, 13:13)GoOrange napisał(a): Przepraszam jeśli pytanie jest z natury tych banalnych, ale zasadniczo dopiero zaczynam...

Taki setup, komputer z DAW, oraz z podłączonym syntezatorem. Chcę "rejestrowac", a potem edytowac to co zagram, tak jak z klawiaturą MIDI. Oczywiście zapewne tak się da.
Nurtuje mnie jednak kilka kwestii.

1. Używam brzmień Fantoma podczas grania (i nagrywania). Kiedy zechcę wyedytowac to co nagrałem a później odtworzyć, jaki instrument zagra? Domyślam się że Fantom ze swojego banku brzmień?

2. Co, jeśli będę chciał odtworzyć to nagranie bez podpiętego instrumentu? Tu nasuwa mi się na myśl Zenology.

3. Na ile można przenosić w obie strony sceny i sekwencje pomiędzy Fantomem a komputerem?

Pytanie ma na celu zrozumienie na ile sam komputer może być Rolandem Fantomem dla kogoś kto ten instrument posiada (już opłacone licencje, poniesiony wydatek itp.). Oraz w drugą stronę, co można z komputera wrzucić do Fantoma (sekwencje, sceny itp.)

Druga część watku, to komputer z DAW i instrumentami nie mającymi nic wspólnego z Rolandem. 
Oczywiście zdaję sobie sprawę że Fantom może być klawiaturą sterującą dla oprogramowania, które będzie działać podobnie, jak podłączony instrument fiyczny. Ile z tych brzmień instrumentów można wrzucić do Fantoma i na jakiej zasadzie? Domyślam się że z samymi brzmieniami może być problem, ale np. sekwencje, rytmy itp? Chodzi o to żeby móc wykorzystać to, co zrobione zostało na komputerze, bez podłączania go do Rolanda.

Zadałeś tak ogólne pytania że aby odpowiedzieć trzeba by napisać książkę albo odpowiedzieć najprościej "przeczytaj instrukcje" Wink  Podstawowe pytanie to o jakie nagrywanie ci chodzi. O materiał na ścieżkach audio czy midi?

Myślę że za dużo oczekujesz od komputera na początek. Komputer nie będzie nigdy Fantomem choć powinieneś rozwinąć o co dokładnie ci chodzi.
Zenology ma zbliżone możliwości do Fantoma jeśli chodzi o pojedyncze barwy (nie ma trybu Scene)  więc po odłączeniu fantoma w DAW (zakładając że nagrywałeś ścieżki MIDI a nie audio) na każdej ścieżce MIDI musiał byś włączyć Zenology z odpowiednią barwą, ustawieniem procesora efektów i miksera (panorama, głośność itp) i wtedy powinno wyjść na to samo albo bardzo podobnie ale komputer sam za ciebie tej roboty nie wykona jeśli miałeś na to nadzieje. Należy tez pamiętac że Zenolgy nie ma barw Supernatural i V-Piano więc barwowo jakaś różnica miedzy nimi jest.

Hardware: Kurzweil PC3K8,  Yamaha Modx 6,  Access Virus Ti2 desktop, Roland Fantom XR, M-Audio ProFire 610, iPad Pro, HP Omen 17
DAW / VST hosts: Cubase 12 Pro, Bendlab Cakewalk, Ableton Lite, Akai VIP 3 i inne...
VSTi: NI Komplete 13 Ultimate, Arturia V Collection 9 + Pigments 3.5, Korg Collection 3,IK Multimedia: Sample Tank 4 MAX, Syntronik 2 Deluxe,Hammond B-3X, Miroslav Philharmonik 2, AAS Ultra Analog VA-3, Roland Zenology, UVI Falcon, Steinberg Absolutee 4 i inne...
Odpowiedz
09.08.2020, 20:17,
#3
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
Co do pierwszej części. Oczywiście chodzi O MIDI.

Ciągle jednak nie rozumiem co gra na komputerze jak już nagram to MIDI z Fantoma na PC? Jaki instrument? Czy może to być sam Fantom skoro jest podłączony do komputera wraz ze swoim bankiem brzmień?

Odpowiedz
09.08.2020, 20:54,
#4
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
(09.08.2020, 20:17)GoOrange napisał(a): Co do pierwszej części. Oczywiście chodzi O MIDI.

Ciągle jednak nie rozumiem co gra na komputerze jak już nagram to MIDI z Fantoma na PC? Jaki instrument? Czy może to być sam Fantom skoro jest podłączony do komputera wraz ze swoim bankiem brzmień?

Jak grasz Fantomem i nagrywasz MIdi do komputera to komputer zapisuje dane MIDI (komunikaty wciśnięcia kalwiszy i ich zwalniania, wysokości dźwięku (który klawisz) i dynamiki itp). Jak to odtwarzasz to te komunikaty graja Fantomem zastępując twoje granie - w mega uproszczeniuWink

Można też po nagraniu w miejsce Fantoma podstawić inny instrument fizyczny albo wirtualny i wtedy zagra inny instrument a nie Fantom (wskazać ścieżce Midi do jakiego instrumentu ma wysłać nagrane komunikaty MIDI aby ten instrument je odtworzył)- też w uproszczeniu

Hardware: Kurzweil PC3K8,  Yamaha Modx 6,  Access Virus Ti2 desktop, Roland Fantom XR, M-Audio ProFire 610, iPad Pro, HP Omen 17
DAW / VST hosts: Cubase 12 Pro, Bendlab Cakewalk, Ableton Lite, Akai VIP 3 i inne...
VSTi: NI Komplete 13 Ultimate, Arturia V Collection 9 + Pigments 3.5, Korg Collection 3,IK Multimedia: Sample Tank 4 MAX, Syntronik 2 Deluxe,Hammond B-3X, Miroslav Philharmonik 2, AAS Ultra Analog VA-3, Roland Zenology, UVI Falcon, Steinberg Absolutee 4 i inne...
Odpowiedz
15.08.2020, 20:10,
#5
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
Dzięki za to uproszczenie, dzięki temu wszystko czego na tą chwilę potrzebuję, zrozumialem. Czy jest jakiś standard na "podkładanie" podobnych instrumentów / brzmień po otworzeniu MIDI na innym urządzeniu?

Odpowiedz
15.08.2020, 22:28,
#6
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
(15.08.2020, 20:10)GoOrange napisał(a): Dzięki za to uproszczenie, dzięki temu wszystko czego na tą chwilę potrzebuję, zrozumialem. Czy jest jakiś standard na "podkładanie" podobnych instrumentów / brzmień po otworzeniu MIDI na innym urządzeniu?

Standard to jest ale niesie z sobą spore ograniczenia i moim zdaniem jest mało przydatny.
Jest nim np GM (General MIDI) i jego nowsza wersja czyli GM2 (ROland zrobił swoje rozwinięcie o nazwie GS a Yamaha XG)
Standard GM korzysta z 128 barw a GM2 GS i XG dodatkowo jeszcze uwzględniają wariacje tych 128 barw głównych (inne niuanse pomijam).
Problem w tym że oba Twoje urządzenia muszą być zgodne z tym standardem oraz musisz w utworze wykorzystywać barwy z tego standardu aby na innym instrumencie utwór zabrzmiał tak samo lub możliwie podobnie.
W instrumentach fizycznych typu Workstation często spotka się któryś z tych standardów (najczęściej GM2 w tych nowych) ale już w śród wirtualnych instrumentów jest tylko kilka.
Barwy które ci się podobają i na których pewnie oparłeś swój pierwszy SONG z dużym prawdopodobieństwem strzelę że w większości będą z poza standardu GM/GM2 więc taka jest przydatność tych standardówWink
Przydają się głównie do robienia gotowców/podkładów na wesela Wink

Hardware: Kurzweil PC3K8,  Yamaha Modx 6,  Access Virus Ti2 desktop, Roland Fantom XR, M-Audio ProFire 610, iPad Pro, HP Omen 17
DAW / VST hosts: Cubase 12 Pro, Bendlab Cakewalk, Ableton Lite, Akai VIP 3 i inne...
VSTi: NI Komplete 13 Ultimate, Arturia V Collection 9 + Pigments 3.5, Korg Collection 3,IK Multimedia: Sample Tank 4 MAX, Syntronik 2 Deluxe,Hammond B-3X, Miroslav Philharmonik 2, AAS Ultra Analog VA-3, Roland Zenology, UVI Falcon, Steinberg Absolutee 4 i inne...
Odpowiedz
21.08.2020, 09:46,
#7
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
Jaka liczba sciezek ścieżek MIDI w sekwencerze, programie DAW jest optymalna? Zdaję sobie sprawę że powstało wiele, nie tylko klasycznych kompozycji na jeden instrument... Wink
Niemniej jednak nurtuje mnie pytanie, od ilu warstw kompozycje nabierają profesjonalnego charakteru?

Odpowiedz
21.08.2020, 10:43,
#8
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
Nie wiem jaką muzykę chcesz nagrywać, natomiast wyobraź sobie przeciętny zespół ilu ludzi w nim jest, ile mają instrumentów, dodaj do tego 3 ścieżki na zapas (jakieś efekty specjalne raz/kilka razy na utwór) i masz to czego potrzebujesz Smile Większość workstation operuje na 16 ścieżkach....

Yamaha P-515, Korg SV-2 73, Kurzweil PC4-7
Odpowiedz
21.08.2020, 10:50,
#9
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
(21.08.2020, 09:46)GoOrange napisał(a): Jaka liczba sciezek ścieżek MIDI w sekwencerze, programie DAW jest optymalna? Zdaję sobie sprawę że powstało wiele, nie tylko klasycznych kompozycji na jeden instrument... Wink
Niemniej jednak nurtuje mnie pytanie, od ilu warstw kompozycje nabierają profesjonalnego charakteru?

Ilość ścieżek raczej o tym nie przesądza a bardziej tzw mastering czyli aby to profesjonalnie brzmiało (głośności, panorama, equqlizacja itp) no i nie bez znaczenia jest sama treść i dojrzałość muzyczna materiału.
Jeśli ktoś nie  zna się np na komponowaniu i nagrywaniu orkiestry symfonicznej to choć by stworzył utwór na 500 ścieżek to pewnie arcydziełem to nie będzie Wink

Hardware: Kurzweil PC3K8,  Yamaha Modx 6,  Access Virus Ti2 desktop, Roland Fantom XR, M-Audio ProFire 610, iPad Pro, HP Omen 17
DAW / VST hosts: Cubase 12 Pro, Bendlab Cakewalk, Ableton Lite, Akai VIP 3 i inne...
VSTi: NI Komplete 13 Ultimate, Arturia V Collection 9 + Pigments 3.5, Korg Collection 3,IK Multimedia: Sample Tank 4 MAX, Syntronik 2 Deluxe,Hammond B-3X, Miroslav Philharmonik 2, AAS Ultra Analog VA-3, Roland Zenology, UVI Falcon, Steinberg Absolutee 4 i inne...
Odpowiedz
21.08.2020, 10:57,
#10
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
(21.08.2020, 10:43)pawelsz napisał(a): Nie wiem jaką muzykę chcesz nagrywać, natomiast wyobraź sobie przeciętny zespół ilu ludzi w nim jest, ile mają instrumentów, dodaj do tego 3 ścieżki na zapas (jakieś efekty specjalne raz/kilka razy na utwór) i masz to czego potrzebujesz Smile Większość workstation operuje na 16 ścieżkach....

Na logikę tak to sobie właśnie wyobrażam, ale klikam teraz w Zenology i niektóre brzmienia juz na start składają się jakby z kilku (nie mówię o scenach). Czysto akademicko myśląc to kilkanaście takich instrumentów i może być tam słychać kilkadziesiąt różnych warstw.
Stąd moje pytanie, bo o ile wyobrażam sobie odwzorowanie całej orkiestry symfonicznej instrument po instrumencie, o tyle zastanawiam się jak to wygląda w muzyce elektronicznej.
Jeden z utworów JM Jarre odwzorowalem na kilku ścieżkach.

Odpowiedz
21.08.2020, 14:38,
#11
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
(21.08.2020, 10:57)GoOrange napisał(a):
(21.08.2020, 10:43)pawelsz napisał(a): Nie wiem jaką muzykę chcesz nagrywać, natomiast wyobraź sobie przeciętny zespół ilu ludzi w nim jest, ile mają instrumentów, dodaj do tego 3 ścieżki na zapas (jakieś efekty specjalne raz/kilka razy na utwór) i masz to czego potrzebujesz Smile Większość workstation operuje na 16 ścieżkach....

Na logikę tak to sobie właśnie wyobrażam, ale klikam teraz w Zenology i niektóre brzmienia juz na start składają się jakby z kilku (nie mówię o scenach). Czysto akademicko myśląc to kilkanaście takich instrumentów i może być tam słychać kilkadziesiąt różnych warstw.
Stąd moje pytanie, bo o ile wyobrażam sobie odwzorowanie całej orkiestry symfonicznej instrument po instrumencie, o tyle zastanawiam się jak to wygląda w muzyce elektronicznej.
Jeden z utworów JM Jarre odwzorowaniem na kilku ścieżkach.

Barwa wielowarstwowa to wciąż barwa którą gra jeden człowiek (jak instrument) więc zapisze się to na jednej ścieżce. Generalnie chyba niepotrzebnie zbyt akademicko podchodzisz do tematu. Wierz mi raczej nikt nie będzie dociekał na ilu ścieżkach nagrałeś swoje dzieło że brzmi tak jak brzmi.
Aby ci jeszcze bardziej namieszać mogę cię zapewnić że jak JM Jarre nagrywał ten sam utwór co ty to zapisał go na o wiele wiele większej ilości ścieżek jak ty Wink  Choć by z tego powodu że minimum perkusja była zapisywana na kilku ścieżkach zapewne (często rozbija się poszczególne instrumenty perkusyjne o osobne ścieżki aby łatwiej je było edytować, zarządzać i panować nad miksem itp).

Hardware: Kurzweil PC3K8,  Yamaha Modx 6,  Access Virus Ti2 desktop, Roland Fantom XR, M-Audio ProFire 610, iPad Pro, HP Omen 17
DAW / VST hosts: Cubase 12 Pro, Bendlab Cakewalk, Ableton Lite, Akai VIP 3 i inne...
VSTi: NI Komplete 13 Ultimate, Arturia V Collection 9 + Pigments 3.5, Korg Collection 3,IK Multimedia: Sample Tank 4 MAX, Syntronik 2 Deluxe,Hammond B-3X, Miroslav Philharmonik 2, AAS Ultra Analog VA-3, Roland Zenology, UVI Falcon, Steinberg Absolutee 4 i inne...
Odpowiedz
21.08.2020, 17:09,
#12
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
No dobra, ale czy automaty perkusyjne, ot taki TR-808 odtwarzają sekwencję na jednej czy wielu ścieżkach? Zakładając że to jedna ścieżka, to chyba mimo wszystko jest dość duża elastyczność Smile
Piszę to nie żeby podważać słuszność nagrywania perkusji na wielu ścieżkach, czy w ogóle tego co mówisz, tylko zastanawiam się od którego momentu zaczyna się już sztuka dla sztuki?

W praktyce to pytanie to też kwestia na ile może być przydatny najtańszy Ableton Live, który jak widzę jest dodawany do wielu produktów, czy powinienem brać pod uwagę ten dodatek wybierając klawiaturę MIDI. Będę niedługo szukał jakiejś małej wersji do komputera i Zenology.

Odpowiedz
21.08.2020, 18:18,
#13
RE: DAW + podłączony instrument (fizyczny lub wirtualny)
(21.08.2020, 17:09)GoOrange napisał(a): No dobra, ale czy automaty perkusyjne, ot taki TR-808 odtwarzają sekwencję na jednej czy wielu ścieżkach? Zakładając że to jedna ścieżka, to chyba mimo wszystko jest dość duża elastyczność Smile

No jaka elastyczność? A jak chcesz szybko podnieść proporcje głośności instrumentów w zapisie MIDI perkusji i zwiększyć dynamikę np stopy to jak masz ją na osobnej ścieżce zrobisz to w sekundę a jak masz wszystko na jednej ścieżce to musisz już się grzebać w zapisie midi itd. Tak samo jak chcesz zmienić np brzmienie stopy która jest pod klawiszem przykładowo C2 na tą z pod klawisza D2 to wystarczy całą ścieżkę stopy przetransponować o 2 półtony w górę i już a mając wszystko na jednej ścieżce trzeba się grzebać w edycji zapisu MIDI.
Nie piszę tego złośliwie ale kompletnie nie rozumie po co zawracasz sobie takimi sprawami głowę. Czy myślisz że w muzyce wszystko jest zdefiniowane i jak będziesz nagrywał na 6 ścieżkach to będziesz bardziej profesjonalny jak ten co nagał by to samo na 9 lub odwrotnie? Szkoda czasu Wink Lepiej grać i nagrywać Wink

(21.08.2020, 17:09)GoOrange napisał(a): W praktyce to pytanie to też kwestia na ile może być przydatny najtańszy Ableton Live, który jak widzę jest dodawany do wielu produktów, czy powinienem brać pod uwagę ten dodatek wybierając klawiaturę MIDI. Będę niedługo szukał jakiejś małej wersji do komputera i Zenology.

NIe musisz czekać na Abletona Live Lite (bo taka wersja jest dołączana do sprzętów) który jest mocno okrojony (nie wymieniają tej wersji na ich stronie bo jest dodawana jako dodatek a nie sprzedawana ale jest bardziej okrojona jak sprzedawana oficjalnie wersja Ableton Live Intro która jest najtańsza) .
Są darmowe programy DAW o których już się tu na forum napisałem (np Cakewalk by Bendlab (pełnowartościowy) czy Tracktion Waveform Free (trochę okrojona ale nie aż tak jak Ableton Lite raczej)) więc możesz już teraz zacząć z nich korzystać aby choć by rozwiać swoje wątpliwości co do sposobów nagrywania itp.

Hardware: Kurzweil PC3K8,  Yamaha Modx 6,  Access Virus Ti2 desktop, Roland Fantom XR, M-Audio ProFire 610, iPad Pro, HP Omen 17
DAW / VST hosts: Cubase 12 Pro, Bendlab Cakewalk, Ableton Lite, Akai VIP 3 i inne...
VSTi: NI Komplete 13 Ultimate, Arturia V Collection 9 + Pigments 3.5, Korg Collection 3,IK Multimedia: Sample Tank 4 MAX, Syntronik 2 Deluxe,Hammond B-3X, Miroslav Philharmonik 2, AAS Ultra Analog VA-3, Roland Zenology, UVI Falcon, Steinberg Absolutee 4 i inne...
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Kontakt | Forum portalu Muzykuj.com | Wróć do góry | | Wersja bez grafiki | RSS