Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak przedłużyć brzmienie syntezatora, czy za pomocą pedałów?
30.09.2020, 11:05, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 30.09.2020, 18:21 przez GoOrange.)
#1
Jak przedłużyć brzmienie syntezatora, czy za pomocą pedałów?
Cześć,
mam dość podstawowe pytanie dotyczące techniki grania i wydobywania dźwięków.
W jaki sposób można wymusić przedłużenie dzwięku / brzmienia? Oglądam różne prezentacje i słyszę że czasem pady trwają po kilkanaście sekund i dłużej, w tym czasie gałkami zmieniane są różne parametry albo grający zajmuje się graniem na innym instrumencie.
Czy dobrze myślę że można to realizować pedałami? No właśnie ale jakimi? Widziałem takie potrójne zestawy jak do pianin, widziałem też pojedyncze?
Moglibycie mi rozjaśnić temat?
Jaki model polecacie? Lepiej kupić różne niezależne czu zestaw? Jestem w temacie zielony. 

Odpowiedz
30.09.2020, 16:23,
#2
RE: Jak przedłużyć dźwięk, pedały?
To czy będzie to robione pedałem, przyciskiem czy potencjometrem to sprawa drugorzędna. Możemy mówić o przedłużeniu typu sustain (jak pedał w pianinie, tyle że barwa pianina zanika, ale np. pady brzmią ciągle) - sustain czyli tak naprawdę tak jakbyś trzymał cały czas klawisze na klawiaturze. Jest to realizowane poprzez komunikat MIDI CC64 (Hold) i dokładnie on jest wysyłany gdy w instrumentach wciskamy prawy pedał sustain. Ale można sobie równie dobrze przypisać CC64 do innego fizycznego kontrolera jak przycisk czy gałka.
Drugą sprawą jest wartość release, czyli czas zanikania dźwięku po zwolnieniu klawisza (czyli po otrzymaniu komunikatu Note Off dla dźwięku). Tutaj już nie ma nieskończoności, bo dźwięk by się nie skończył nigdy. MIDI CC72 odpowiada za release. Jest to ostatni składnik obwiedni amplitudy ADSR.

Więc możesz np mieć (zakładam krótki czas ataku czyli nie musisz długo trzymać wciśniętych klawiszy by dźwięk osiągnął maksymalną głośność)
1) CC64 na pedale sustain i względnie krótką wartość CC72 - Dźwięk trwa póki trzymasz wciśnięty pedał sustain, po zwolnieniu pedału zanika w krótkim czasie
2) nie ruszać CC64, ale ustawić dużą wartość CC72 - wciskasz klawisze i zwalniasz, bez żadnego pedału. Czas wybrzmiewania jest długi ale dźwięk zanika powoli od momentu gdy zwolnisz klawisze
3) połączyć wariant 1 i 2 - grasz dźwięki, przytrzymujesz je pedałem, po pewnym czasie go zwalniasz, dźwięk zaczyna powoli cichnąć.

Żeby nie musieć cały czas trzymać nogą pedału sustain (który typowo jest monostabilny czyli musisz go trzymać by nie wrócił do pozycji wyjściowej), możesz albo zastosować pedał bistabilny (on-off), albo jeśli jest to przycisk na panelu instrumentu to odpowiednio ustawić jego zachowanie (czy jest momentary czy latch - Roland na pewno ma takie ustawienia), ewentualnie jeśli potencjometr wyskalowany 0-127 to zwykle przy parametrach typu załącz/wyłącz wartości pokręteł 0-63 to wyłączone (0), 64-127 włączone (1), ale akurat sustain może tez przyjmować wartości pośrednie, stąd te wszystkie półpedały - half-damper... więc ustawienie tego na gałkę raczej się nie sprawdzi.

Dla mnie najwygodniej byłoby pewnie mieć pedał typu on-off, i ustawić na nim CC64, natomiast wartość release to już w barwie plus ewentualnie dostosowanie na gałkach w danej scenie/performance/jak to się tam nazywa to już jest offset tej wartości jaka jest zaprogramowana w barwie. Zawsze można też zrobić kopię barwy z zaprogramowanym dłuższym "ogonem".
Alternatywnie może to być też szybko wciśnięty do końca pedał ekspresji, który nie ma sprężyny i nie wraca do zera, mógłby też służyć do regulacji różnych parametrów płynnie w czasie rzeczywistym "pod nogą", np. modulacji, cokolwiek nie ustawisz. Albo sustain on-off a release na pedale ekspresji.
Mówimy o nim pedał ekspresji bo zwykle regulujemy nim głośność poprzez parametr expression (CC11) po uprzednim ustawieniu volume (CC07). Zmieniając położenie pedału ekspresji w zakresie 0-127 to trochę tak jakbyśmy zmieniali ustawione wcześniej volume 0-70. Ale możemy zamiast ekspresji mieć tam wah-wah, modulację, pitch bend, cutoff, cokolwiek...

P-515, Reface CP; XK-1c; Eris E5; K271 MKII; AH80 
Odpowiedz
30.09.2020, 16:27,
#3
RE: Jak przedłużyć dźwięk, pedały?
Co do modeli, im bardziej ważna jest płynność zmiany, tym lepiej wybrać pedał z dużym kątowym zakresem ruchu, przykładem są pedały organowe, gdzie chcemy dokładnie wyregulować głośność. Do rzeczy zmienianych gwałtowniej (ale wciąż nie skokowo) jak do "kaczki" lepszy będzie pedał z krótszym skokiem, nawet do modulacji.

Niezły i nie rujnujący budżetu jest Yamaha FC7, ale żeby działał z Rolandem trzeba go albo przelutować albo zastosować adapter (trzeba zamienić tip i ring, pozostawiając masę na sleeve). Rolanda EV-5 miałem i nie polecam, w szczególności do regulacji głośności.

www.expressionpedals.com tutaj kopalnia wiedzy

P-515, Reface CP; XK-1c; Eris E5; K271 MKII; AH80 
Odpowiedz
30.09.2020, 18:06,
#4
RE: Jak przedłużyć dźwięk, pedały?
(30.09.2020, 11:05)GoOrange napisał(a): Cześć,
mam dość podstawowe pytanie dotyczące techniki grania i wydobywania dźwięków.
W jaki sposób można wymusić przedłużenie dzwięku / brzmienia? Oglądam różne prezentacje i słyszę że czasem pady trwają po kilkanaście sekund i dłużej, w tym czasie gałkami zmieniane są różne parametry albo grający zajmuje się graniem na innym instrumencie.
Czy dobrze myślę że można to realizować pedałami? No właśnie ale jakimi? Widziałem takie potrójne zestawy jak do pianin, widziałem też pojedyncze?
Moglibycie mi rozjaśnić temat?
Jaki model polecacie? Lepiej kupić różne niezależne czu zestaw? Jestem w temacie zielony. 

Tytuł to ci się średnio udał Wink  Proponuje go trochę przeredagować, bo być może ktoś poczuje się urażony i ci nie odpowie Wink

Hardware: Kurzweil PC3K8,  Yamaha Modx 6,  Access Virus Ti2 desktop,  Waldorf Blofeld, Roland Fantom XR, M-Audio ProFire 610, iPad AiR2, HP Omen 17
DAW / VST hosts: Cubase 10,5 Artist, Bendlab Cakewalk, Ableton Lite, Akai VIP 3 i inne...
VSTi: NI Komplete 12, Arturia V Collection 7 + Pigments, Korg Collection 2 + Triton,IK Multimedia: Sample Tank 3 MAX/4 SE, Syntronik Deluxe,Hammond B-3X, Miroslav Philharmonik 2, AAS Ultra Analog VA-3, Roland Zenology i inne...
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Kontakt | Forum portalu Muzykuj.com | Wróć do góry | | Wersja bez grafiki | RSS